Pages

Sunday, December 25, 2011

אור

http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=90000 שאלות ותשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א שאלה - 90000 לרב היקר אבקש אם אפשר להתייחס לענין האור והנרות ביהדות בכלל ובקבלה בפרט , ובעיקר לענין החנוכה , האור והשלהבת , הפתילה והנרות ? תשובה תחילת דברי אברך את השם יתברך על כל החסדים והנפלאות שעשה עמנו בכלל ובאתר זה בפרט , שנים מעטות קיים האתר הזה , עם אמצעים דלים ביותר , תנאי עבודה בלתי הגיוניים ומובנים , והנה היום הזה נר שלישי של חנוכה , ערב שבת קודש פרשת מקץ , בסימן קץ שם לחושך , אנחנו חוגגים תשע רבבות של שאלות ופניות שנקלטו באתר  . המספר תשע בקבלה רומז ל״אמת״ . כי אמת במספר קטן הוא 9 , א -1, מ -4, ת - 4. הרי תשע . והוא המספר העיקרי הגדול ביותר ואין לך מספר גדול ממנו , כי כל היתר הם צירופי מספרים שונים . גם המספר 9 ככל שתכפיל אותו בכל מספר שיהיה ותקח את התוצאה ותחבר את ספרותיה תקבל גם 9 . יום חג הוא לכולנו , יום הודאה ושבח לבוראינו , על כל אלה ועל כל הנסים והנפלאות שנתן לנו כח ויכולת להגיע לכך , מה אנחנו , מה חיינו , מה כוחינו , מה גבורתינו , שזכינו לשמש כלי ביטוי לתורה הטהורה , להלכה הצרופה , להשקפה האמיתית , לדרך הנכונה , וכנזכר בספרי ההלכה והמוסר כפי התורה שניתנה לנו בהר סיני . לעצם השאלה האור בתורה תופס מקום מרכזי בחיינו בעולם הזה ובעולם הבא , התורה נמשלה לאור ככתוב כי נר מצוה ותורה אור , הנשמה נמשלה לאור ככתוב נר השם נשמת אדם , החכמה השכל והבינה נמשלו לאור כפי שפירשו הרב אבן עזרא בראשית ג, כ״ד , ורבנו בחיי שמות ג , ה . ועוד . הבריאה הבראשית שבעולם היא ״אור״ , ונזכרה ביום הראשון חמש פעמים וכפי שפירש רבי שמעון בר יוחאי בזוהר בראשית שהוא נברא לכל חמשת הימים הראשונים וכללותם נכללו ביום השישי בבריאת האדם על היותו שכלי נבון וחכם ויודע את בוראו , ולכן גם במוצ״ש קודש הבקשה הראשונה בתפילת העמידה הינה ״אור״ שהוא הבדלת השכל מכל עניני החומר , והיהודי מאומות העולם , ובין יום השביעי לבין ששת ימי המעשה . המנורה בבית המקדש סימלה את חכמת התורה כולה , והגאון מווילנא ז״ל פירש לכן היו בה שבעת קנים כנגד שבע תיבות שיש בפסוק ראשון של בראשית , י״א כפתורים היו בה כנגד י״א תיבות בפסוק ראשון בספר שמות . ט׳ פרחים כנגד ט׳ תיבות בתחילת ספר ויקרא . ח״י טפחים גובהה שהם 144 סנטימטר כנגד ח״י תיבות שבתחילת ספר במדבר . כ״ב גביעים היו בה כנגד כ״ב תיבות שבתחילת ספר דברים . המנורה בבית המקדש לא שימשה להאיר במקדש , אלא לכל העולם , כמאמר חז״ל במסכת שבת כ״ב , ב. וכל לאורה הוא צריך ? אלא עדות שהשכינה שורה בישראל , כל העולם חשו וראו אור גדול יוצא מהמשכן ואחריו מבית המקדש והיה מאיר להם ברוחניות . לזה כיוונו היוונים הרשעים , ולכן נרמזו ארבע ממלכות בארבע כינויים בתחילת ספר בראשית , וכנזכר במדרש בראשית רבה ב , ד. והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום , תוהו זו בבל , שישראל היו תוהים מיואשים ומדוכאים מהחורבן והגלות , ובוהו זו פרס שהיה בה את מרדכי שעורר את ישראל לתשובה , וחושך זו יון שהחשיכה עיניהם של ישראל , תהום זו אדום שאין ידוע מתי יהיה סופה וקיצה . הנה מצינו יון זה חושך , ולכן התנכלו במיוחד לטמאת כל השמנים ולמנוע הדלקת המנורה במקדש . ביקשת לבאר גם בקבלה , לצערי איני בקי בחכמה זו , אך דבר אחד אזכיר בשם רבי שמעון בר יוחאי בזוהר בלק קפ״ז , א . שהפתילה היא גוף האדם , והשמן זה השכל שבראשו והתורה אשר למד , והשלהבת היא נשמתו המאירה על ראשו עד לשמים . עוד ביאר בתיקוני הזוהר תיקון כ״א דף מ״ט , ב . נפש האדם היא הפתילה , רוחו היא השמן , נשמתו זה האור . עוד ביאר רבנו שמעון בר יוחאי עליו השלום שהיה אור העולם בדורו , וסודות רבים גילה , ואנחנו חייבים לו הרבה מאוד . כי באדם ובנר יש שם הוי״ה שלם , והם אות יו״ד זה ראשו של האדם שהיא שלהבת הנר העולה עד כסא הכבוד , אות ה״א זה השמן שהיא חכמת האדם וידיעתו בתורה , אות וא״ו זו הפתילה שהיא מהות האדם , אישיותו ותכונותיו , אות ה״א אחרונה זה הכלי של הנר , שהכלי הוא הגוף ככל שיהיה טהור וקדוש , כך יהיה הכלי צח ומצוחצח זך ונקי , כך תאיר בו נשמתו בעוצמה רבה . תודה על השאלה המחכימה במקום המתאים ובזמן הנכון . לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א שלוש מאות תשובות אחרונות חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א

No comments:

Post a Comment